Üdvözöljük a

Startupok Magyarországon | GYMSKIK, Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Startupok Magyarországon

Szerző: Rácz-Molnár Zsófia | 2019. február 1.

 

 

Mi is az a startup?

Kik a startup világ szereplői?

Mi kell egy sikeres startuphoz Magyarországon?

Milyen múltja van itthon a startup cégeknek és közösségnek?

 

Röviden összefoglaltuk.

 

 

 

Mi is az a startup?

Egy "garázscég"; tipikusan egy induló mikro- vagy kisvállalkozás, amely innovatív ötletet valósít meg, lépésről lépésre halad a termékfejlesztésben és piacra vezetésben, tőkebefektetésre vár és nagyra tör.

Népszerű definíciók még:

  • Egy nagy növekedési potenciálú, globális piacra törő kezdő vállalkozás. (Paul Graham)
  • Olyan globális növekedési potenciállal rendelkező vállalkozás, amely növekedését valamely üzleti vagy technológiai innovációra alapozza. (Kádas Péter)
  • Olyan induló tudásintenzív vállalkozás, amely kis tőke- és munkabefektetéssel is gyors növekedést produkál. (Magyar Spin-off és Start-up Egyesület)
  • A human institution designed to deliver a new product or service under conditions of extreme uncertainty. (Eric Ries)
  • An organization formed to search for a repeatable and scalable business model. (Steve Blank)
  • A [...] company that is confused about 1) What its product is. 2) Who its customers are. 3) How to make money. -- As soon as it figures out all 3 things, it ceases being a startup and becomes a real business. Except most times, that doesn't happen. (Dave McClure)

NEM startup például:

  • egy olyan innovatív informatikai projekt ami nem akar vagy nem tud hirtelen világcéggé válni,
  • egy tipikus kozmetikai termékeket készítő manufaktúra, mert nem tud pár év alatt világméretű lenni (hacsak nem elsődleges profilja a franchise kifejlesztése),
  • egy tipikus tanácsadó vagy webfejlesztő cég, ami ügyfélprojektekből él, mert nem tud/akar pár év alatt világméretű lenni és nem igényel kísérletezést a szolgáltatás és üzleti modell kialakítása,
  • egy innovatív alapkutatási projekt, mert nem üzleti vállalkozás,
  • egy már piacképes vállalat termékét és üzleti modelljét "lemásoló" vállalkozás, mert/ha a termék és üzleti modell kialakítása nem igényel kísérletezést, nincs benne bizonytalanság,
  • egy startup múlttal rendelkező, de mára már világméretűvé nőtt, méretét és profitját tekintve stabilan működő multinacionális cég, mert nem tud/akar már hova növekedni exponenciálisan.

Kik a startup világ szereplői?

  • Vállalkozók, akik az ötletből üzletet csinálnak.
  • Szakértők (informatikusok, marketingesek stb.), akik az ötletet kidolgozzák, a tényleges fejlesztést elvégzik.
  • Inkubátorok/inkubátorházak, ahol a vállalkozások kezdeti lépéseit segítik jellemzően infrastruktúra és tanácsadás biztosításával.
  • Üzleti angyalok, akik a vállalkozás életciklusa elején adnak tőkét, úgy milliós-tízmilliós nagyságrendben.
  • Kockázati tőkések, akik jellemzően már a piacon jelen levő, működő, profitot termelő vállalkozás növekedéséhez adnak tőkét, úgy százmilliós nagyságrendben.
  • Közösségi irodák, ahol a startup világ szereplői dolgozhatnak, egymással találkozhatnak és kapcsolatokat építhetnek.
  • Közösségszervezők és újságírók, akik találkozókat és eseményeket szerveznek ill. ezekről hírt adnak.
  • Érdeklődők, akiknek szimpatikus lehet az innovatív, szabad környezet.

Mi kell egy sikeres startuphoz Magyarországon?

  1. Tárgyalási készség, gyorsaság, tanulás, létező kapcsolatok vagy kapcsolatépítési készség, önálló munka és csapatépítés képessége, mindez világszínvonalon.
  2. Egy olyan terület kiválasztása, amivel az ember szívesen foglalkozik, ill. lehetőleg jól ismer.
  3. Egy olyan célpiac kiválasztása, amit valahogy el is lehet érni, és elég nagy ahhoz, hogy óriási profitot tudjon termelni gyorsan.
  4. Egy validált ötlet.
  5. Egy jó csapat - legalább egy szakember és egy üzletember.
  6. A minimalista, bevételt termelni képes termék (ún. MVP) elkészítése és finomítása.
  7. Addig finomítani a terméket, míg az megfelelő lesz a célpiacnak (ún. product-market fit).
  8. A vállalkozás nemzetközi méretűvé növelése.

Milyen múltja van itthon a startup cégeknek és közösségnek?

  • 2000: elindul az IndexTools
  • 2001: elindul a stock.xchng
  • 2002: elindul az iWiW
  • 2003: a LogMeIn (3am Labs) megalapítása
  • 2004: a LogMeIn series A köre
  • 2005: a LogMeIn series B köre
  • 2006: a T-Online megveszi az iWiW-et

2007-2010: korai startupélet – szűkebb körben ismertté válik a fogalom, megjelennek a startupok mögött-mellett álló szolgáltató vállalkozások, elindulnak az első meetupok.

  • 2007: a KiBu megalapítása, itt készül el az első Prezi-verzió (blast from the past: http://www.aether.hu/2007/medialab/ ), a Ustream cégszerű megalapítása és series A köre, a LogMeIn series C köre, a Gravity alapítása, az első magyar meetup (Budapest New Tech)
  • 2008: az első Startup Underground konferencia, a Prezi seed köre, a reMail alapítása, IndexTools exit
  • 2009: LogMeIn IPO, Colabs 1.0 (talán az első hazai coworking iroda), a Prezi nagy lépései (launch, series A kör, exponenciális növekedés), az EEF első startupvállalkozó-tanfolyama, a reMail bekerül a Y Combinator programjába, stock.xchng exit, az első Innovációs Tech Show (első helyezett: iPont 3D, második helyezett: Gravity :))
  • 2010: az első Elevator Pitch Competition (EPC), a Prezi első egymillió felhasználója, a Szörcs kereső botrányos bukása, a Ustream series B köre, reMail exit (Google), az első vidéki meetupok (Debrecenben és Szegeden), az első részben vagy egészben startup-fókuszú networking események (First Monday, StartupFlyer, HiTech Pub)

2011-: startup boom – a fogalom egyre szélesebb körben lesz ismert, elindul a hazai startupsajtó, tömegével jelennek meg a tematikus meetupok.

  • 2011: Colabs 2.0 (coworking iroda plusz seed fund), az első hazai Startup Weekend, az első hazai Startup Accelerator program (EEF), Something Ventured filmbemutató a Corvin moziban; ősszel Prezi series B, elindul az Magyar Startup Közösség oldal a Facebookon, valamint a startupnaptár és a StartupDigest magyar kiadása, elindul az Insiderblog és a Startup Hungary csoport a LinkedInen, egyre több coworking iroda jelenik meg és nyit a startupok irányába, elindul a Tresorit

Az utóbbi évek pedig elsősorban a szcéna növekedéséről szóltak, az ezzel járó kihívásokkal együtt.

Miért használnak a startuposok itthon számos alkalommal angol nyelvet?

Ahogy az informatikában, a startupok világában is jellemzően az angol a kommunikáció nyelve. Vannak, akik még itthon is angolul kommunikálnak, nem rosszindulatból vagy gőgösségből, hanem épp barátságosság, ill. észérvek miatt:

  • a nemzetközi piacra lépésnél jól kell beszélni és prezentálni angolul, így minden gyakorlási lehetőséget érdemes megragadni,
  • angol nyelvű anyagból a külföldi érdeklődők és a sajtó is jobb képet kaphat a nálunk zajló folyamatokról, ill.
  • az itthon élő, a közösség iránt érdeklődő, külföldi származású szakemberek egy része nem beszél jól magyarul, így barátságos lépés számukra is érthetővé tenni az eseményt/információt.

 

A Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi Iparkamara is nagy hangsúlyt fektet a startupok támogatásába. 2018. január 1-én elindult a SMART-UP projekt, mely az osztrák-magyar határtérség legnagyobb start-up projektje.

Több információ a projektről: https://www.gymskik.hu/hu/een/cikkek/smart-up-hirlevel-1-107962

Forrás:

http://magyar-startup-kozosseg.hu/

https://www.facebook.com/notes/magyar-startup-közösség-startup-hungary-hírek-infók-események/kis-startup-gyorstalpaló/199094470155739

 

 

 

    

 

Az ebben a cikkben található információk nem feltétlenül tükrözik az Európai Unió hivatalos álláspontját.